ZCG MG-6

Przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów rozstrzygnięty

środa, 13 czerwca 2018

Zwiększona opłata marszałkowska, skokowy wzrost cen paliw oraz coraz większe koszty pracy – to główne przyczyny zaskakująco wysokich stawek, które wskazały firmy uczestniczące w przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Przetargi na to zadanie Związek Celowy Gmin MG-6 procedował ponad rok.

Zaistniała sytuacja stawia konieczność wyrównania różnicy pomiędzy posiadanymi dochodami, a rzeczywistymi kosztami ujawnionymi
w przetargu. Obecny rok, zgodnie z zapowiedzią, został zabezpieczony tak, aby uniknąć podwyżek cen. Niestety w 2019 roku konieczna będzie aktualizacja wysokości opłat.

Od nowego roku, mieszkańcy Związku MG-6, za odpady segregowane,   płacić będą o 2 zł więcej od osoby, a za odpady niesegregowane o 3 zł więcej od osoby. Szczególny wpływ na taką decyzję ma wycofanie się wykonawcy, który na obsługę sektora pierwszego Związku (w gminach ościennych) złożył najkorzystniejszą ofertę. Na wezwanie zamawiającego nie przedłużył terminu ważności oferty, więc automatycznie należało
ją odrzucić. Następnym oferentem ocenionym najwyżej jest firma Eneris Surowce, która aktualnie świadczy usługę na sektorze pierwszym.  Jego propozycja jest o 4,4 mln droższa niż najkorzystniejsza oferta i prawie 3,9 mln droższa niż środki jakimi na to zadanie dysponuje MG-6. Przetarg, z uwagi na kończące się terminy umów z aktualnym  wykonawcą, należało procedować skutecznie, by 1 lipca mieszkańcy nie zostali bez operatora.

Wspomnieć należy, że w 2017 roku na obsługę I sektora rozpisano przetarg, gdzie MG-6 w budżecie zaplanował na to zadanie kwotę 13,5 mln zł. W stosownym terminie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ponad 22 mln zł, dlatego zarząd Związku zdecydował się unieważnić przetarg
i rozpisać go ponownie. Przy drugim podejściu konkurentów było już dwóch, Eneris z kwotą ponad 17 mln zł i konsorcjum firm Laguna i ATF
z kwotą ponad 12 mln zł. Związek wybrał najkorzystniejszą cenowo ofertę, a konkurent złożył na ten wybór odwołanie zakończone w Krajowej Izbie Odwoławczej rozstrzygnięciem, w którym MG-6 musiał wykluczyć konsorcjum za kary, które w ubiegłych latach nałożono na jednego konsorcjanta. W lutym ogłoszono kolejny przetarg na obsługę I sektora, którego rozstrzygnięcie miało miejsce 6 czerwca br.

Drugi i trzeci sektor Związku, czyli miasto Gorzów Wlkp. prawdopodobnie nadal będzie obsługiwany przez obecne firmy, których oferty, mimo
że droższe od konkurentów, spełniły wszelkie wymagania stawiane w przetargu przez zamawiającego (nie tylko cena decyduje
o najkorzystniejszej ofercie).  Prawdopodobnie, ponieważ aktualnie po wyborze najkorzystniejszej oferty MG-6 musi odczekać ustawowe 10 dni na ewentualne odwołania, które mogą wpłynąć od pozostałych uczestników przetargu.

Złożone oferty w dwóch przetargach w 2017 roku na Gorzów Wlkp. kształtowały się następująco:

II SEKTOR,
kwota zamawiającego
15.000.000 zł

Przetarg I

- unieważniony

Przetarg II

otwarty dnia
 21.05.2018

Przyznane punkty

1.

P.H.U Komunalnik
Sp. z o.o,  Wrocław

19 208 702,00

Nie złożono oferty

0

2.

ENERIS Surowce S.A, Kielce

16 559 640,00

15 839 928,00

100

3.

Konsorcjum firm Inneko
Sp. z o.o. i Laguna Sp. z o.o.

16 202 358,72

16 100 246,18

89

III SEKTOR kwota zamawiającego
15.600.000 zł

Przetarg I

- unieważniony

Przetarg II

otwarty dnia
 21.05.2018

Przyznane punkty

1.

P.H.U Komunalnik
Sp. z o.o,  Wrocław

20 973 600,00

Nie złożono oferty

0

2.

Ragn Sells Polska Sp. z o.o

20 919 775,66

20 391 339,60

98

3.

Konsorcjum firm Inneko
Sp. z o.o. i Laguna Sp. z o.o.

17 776 470,00

19 712 130,73

90

 

 

Z zestawienia złożonych w przetargu ofert dotyczących odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Miasta Gorzowa Wielkopolskiego wynika, że kwoty zostały obniżone, tym samym zamawiający uzyskał częściowo zamierzony efekt.

MG-6 na zadanie realizowane na terenie całego Związku zaplanował w budżecie kwotę 44 mln zł na 20 miesięcy. Oferty najwyżej ocenione opiewają na kwotę 50 191 627,60 zł Należy wspomnieć, że w przetargu procedowanym i unieważnionym w 2017 roku najkorzystniejsze oferty opiewały na kwotę ponad 56 mln, a nie były to oferty najwyżej ocenione czyli spełniające wymagania przetargu. Najlepsze oferty opiewały
na kwotę ponad 69 mln, czyli brakowało wówczas w budżecie ponad 15 mln zł.

Brakujące w obecnym przetargu 6 mln zł Związek zmuszony jest pozyskać z wpłat mieszkańców. Po częściowych przesunięciach w budżecie, rezygnując w bieżącym roku z zaplanowanych wcześniej inwestycji,  zmiany stawek zostaną wprowadzone od 1 stycznia 2019 roku a nie z chwilą obowiązywania nowo podpisanych  umów, tj. 1 lipca br.

Stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych dla mieszkańców utrzymywały się na niezmienionym poziomie od czerwca 2015 roku.

 

 

Strefa klienta

BOK